Özel Selçuklu Hastanesi

Metabolizmanızı Hızlandırmanın Püf Noktaları

Özel Selçuklu Hastanesi Beslenme ve Diyet Uzmanı Dyt. Ayşe DURAN hanım bilgilendiriyor...

Metabolizmanızı Hızlandırmanın Püf Noktaları

Sonbahar mevsiminden sonra kışı yaşamaya başlayan vücutta metabolizma yavaşlığı görülür. Zayıflamayı zorlaştıran en büyük etken de metabolizmanın yavaş olmasıdır. Bu kadar sık metabolizma hızından bahsediliyor. Peki nedir bu metabolizma hızı?

Metabolizma hızı, canlının tam dinlenme sırasında kas hareketi yapmadan, vücuttaki canlılık olaylarının sürmesi için gereken enerjiyi sağlayan metabolizmadır.  Metabolizma hızı çocuklarda, çalışanlarda, erkeklerde ve protein ağırlıklı beslenenlerde daha yüksektir.

Uyku esnasında veya beslenme yetersizliklerinde bazal metabolizma normalden düşüktür. Keza anemik kimselerde, bazı sinir hastalıklarında veya tiroid yetersizliklerinde (miksödem) bazal metabolizma hızı düşer.

Hipofiz ve böbreküstü bezleri, bazal metabolizmayı etkiler. Bu salgı bezlerinin az çalışmaları bazal metabolizmayı düşürür, aşırı çalışmaları ise yükseltir. Gebe kadınlarda doğumdan evvelki son 2-3 ayda ise çocuk ve annenin metabolizmaları birleşmiş vaziyette tespit edilir. Zihni egzersizler, bazal metabolizmayı pek etkilemez. Bazal metabolizmayı en fazla etkileyen fizik egzersizlerdir. Hormonların ve ilaçların metabolizma hızını artırıcı veya azaltıcı etkileri olabilir.

- Balık ve balık yağı takviyesi almanın tam vakti

Omega-3 uzun süre tok tuttuğu için, iştahı azaltır ve yağların yakımını hızlandırır. Özellikle egzersiz ile birlikte tüketildiğinde zayıflamada daha çok etkisi görülür. Aynı zamanda kan şekeri ve insülini regüle eder.

- Stresten uzak durun, yağlardan kurtulun

Yemek yeme daha çok psikolojiktir. Günü stresli geçiren kişilerde daha çok, hızlı yemek yeme davranışı gözlemlenir. Özellikle stres karbonhidrata karşı meyli daha fazla doğurur. Özellikle makarna, hamur işi, beyaz ekmek, pirinç, patates gibi glisemik yüksek besinlere karşı istek fazla olur. Çünkü karbonhidratlar kaygıyı azaltır ve daha fazla yemek yemeye teşvik eder. Özellikle çikolata mutluluk deposu olarak anılır. Bunun sebebi çikolatanın içerisinde bulunan ‘ fenilalanin’ maddesinden kaynaklanmaktadır.

- Hafta da en az 1 gün brokoli, 1 gün enginar, 1 gün kereviz tüketin

Lif oranları yüksek olan besinleri, günlük beslenme örüntünüzün baş tacı yapmanızı tavsiye ederim.

- Çok düşük kalorili diyetlerden uzak durun

Çok düşük kalorili diyetler metabolizmanızı yavaşlatır. Vücut bu durumda depo kaynaklarını harcar ve kilo veremezsiniz. Çok uzun aralıklarla öğün yediğiniz takdirde yine kilo vermekte zorlanırsınız.

- Her gün spora vakit ayırmaya çalışın

Yapılan çalışmalar gösteriyor ki, egzersiz ve diyet bir arada yapıldığında kas kitlesi kayıpları daha az olmakta, kaybedilen ağırlık yağ kitlesinden gerçekleşmektedir. Tenis, plates, tempolu yürüyüş, squat, leslie hareketleri, ip atlama, yüzme…. Sizlere önerdiğim bu spor alternatiflerinden bir ya da bir kaçını yapabilirsiniz.

- Günde 2 fincan biberiye çayı tüketin

Özellikle biberiye çayınızı ana yemeklerden 30-40 dk önce tüketmeye özen gösterin. Stresli bir yaşantınız varsa stresinize iyi gelecek, baş ağrılarınızı hafifletecek aynı zamanda da kilo verdirecek.

‘’Metabolizma Hızlandıran Kefir Smothie ‘’

Malzemeler

1 su bardağı sade kefir

Yarım armut

1 tatlı kaşığı toz tarçın

Yapılışı: Tüm malzemeler blenderdan geçirilir. Taze nane ile süsleyebilirsiniz. Arzu ettiğiniz meyveleri 1 porsiyonu geçmeyecek şekilde kullanabilirsiniz. Afiyet olsun.